Mukadimah

“Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya, tetapi sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya"

Sunday, July 12, 2009

...ambil peluang rejab lunas hutang puasa ramadan...

Apabila masuk rejab, ia menandakan ramadan akan berkunjung tidak lama lagi. ramadan yang dikenali sebagai penghulu segala bulan, menjanjikan kelebihan luar biasa serta membuka peluang seluas-luasnya kepada setiap Muslim memohon keampunan kepada yang maha pencipta.
Sabda Rasullullah SAW yang bermaksud:' sesiapa yang menghidupkan ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran, diampunkan baginya segala dosan yang sudah lalu" hadis riwayat bukhari dan muslim)...
oleh sebab itu, kenikmatan dan kerinduan mengunggu tibanya ramsan hanya akan dapat dirasai oleh jiwa yang sentiasa peka terhadap han dan tuntutan Allah kepadanya.
Puasa adalah perkara asas dalam isla yang seterusnya menjadi kayu ukur kepada tahap keimanan seseorang muslim. Namun islam tidak pernah memberatkan hambanya dengan sesuatu yang tidak mampu ditunaikan.
Firman Allah yang bermaksud : "Allah tidak akan memberkati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan ia juga menaggung dosa kejahatan yang diusahakannya" (Surah al-Baqarah, ayat 286)..
* oklah kengkawan seterusnya bersambung esok k...heheheh banyak keje nak kena buat so tak sempat nak berblog lagi""........

1 comment:

Laylish said...

byk keje kena buat ey kak...tp sempat lg berblog.hehe