Mukadimah

“Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya, tetapi sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya"

Thursday, January 17, 2013

Ilmu




Assalamualaikum kawan2.....hari nie aku rasa nak mencoretkan tentang ilmu...hahahha aku xlah pandai sangat tapi aku nak citer sikit tentang ilmu yang aku dapat pagi tadi...tengok dalam siaran Cinta Ilmu TV Al-Hijrah .....Tuan Guru Sheikh Nuruddin.....

Dia kata kita kenalah menghormati ilmu lebih dari kita menghormati sesama manusia.dia citer satu kisah di zaman pada rasul terdahulu.......mengenai seorang lelaki yang berumur 40thn.. tapi  masih menuntut ilmu..one day dtg seorang perempuan yang mengajak dia menikah.....dan berkatalah lelaki ini bahawa aku xkan menikah selagi urusan menuntut ilmu aku belum selesai..aku x nak gelaran yang diberikan oleh para malaikat kepada ku iaitu ..... (Gelaran dalam bahasa arab) aku tak hinggat ....(.dalam melayunya penuntut ilmu)  hilang ........pastue pompuan nie pun berkata aku datang dari jauh bersama duit sebanyak seribu dinar untuk menikah dengan kau dan aku imfak kan duit nie untuk jihat ke jalan yang diredhai...tetapi lelaki itu tetap dengan keputusannya bahawa dia x kan menikah selagi urusan pembelajarannya belum selesai...urusan nikah nie boleh tapi selepas selesai..

kalau tengok zaman kita la nie....ramai yang berkahwin sedangkan belajar pun x habis lagi......apo nak buek jodoh awai......dari buat banyak maksiat @ dosa..better kawin kan je..lallala....pandangan masing2....

Bagi aku  x salah pun nak kawin masa belajar asalakan semua urusan x terabai.....

No comments: