Mukadimah

“Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya, tetapi sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya"

Wednesday, February 23, 2011

Doa-doa Harian

Dalam kehidupan seharian kita....semua perkara yang kita lakukan lebih afdal sekiranya dimulakan dengan doa...moga2 semua yang kita lakukan itu diberkati olehNya. Oleh itu, aku nak kongsi beberapa doa yang aku amalkan dalam kehidupan harian ku..........renung-renungkan selamat beramal...,

Doa Keluar Rumah :-

Ya Tuhanku ! Demi engkau aku menuju dan demi Engkau aku bergerak dan demi Engkau jugaklah aku bertolak. Ya Allah! aku moho kepada-Mu agar perjalanan ini membawa keberkatan kepadaku dan mendapat keredhaanmu serta tidak putus pula aku dari menerima rahmatMu.

Doa Masuk Rumah :-

" Salam Sejahtera kepada penghuni rumah yang Allah berkati. Ya Allah! aku mengharapkan jalan masuk yang terbaik dan juga jalan keluar yang terbaik. Aku memohon dengan menyebut namaMu ketika masuk rumah juga ketika keluar rumah. Hanya padaMu aku bertawakal dan menyerah diri.

Doa Bangun Tidur :-

" Segala puji-pujian bagimu Ya Allaj! Engkau telah menghidup dan membangukan kami kembali setelah beberapa lama Engkau tidurkan kami dalam ayunan dan buaian mimpi. KepadaMu jualah semua makhluk akan kembali nanti.

Doa di Hadapan Cermin :-

Segala puji-pujian kepada Allah SWT sebagaimana Engkau telah mencantikan diriku dan jugak akhlakku semoga Allah menjauhkan wajahku dari api neraka.

Doa menjauhkan Hutang :-

Ya Allah !, aku mohon perlindungan Mu dari dukacita dan kesedihan serta kelemahan dari rasa takut dan penindasan manusia dengan hutang

Doa Menolak Bala :-

Ya Tuhanku! aku memohon agar dilindungi dari segala macam tingkah laku dan perbuatan yang tidak baik dari nafsu yang tidak baik dari segala penyakit yang merbahaya

DOa Tawakal :-

Cukplaj hanya Allah sahaja bagiku. Tiada Tuhan melainkan Dia, hanya kepadaNya sahajalah aku bertawakal Tuhan yang memiliki kerajaan dan singgahsana yang maha Agung.

Doa Hamba yang soleh :-

Ya Allah!, berikanlah aku keupayaan untuk dapat mensyukuri nikmatMu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan juga kepada kedua-dua orang tuaku. Anugerahkanlah aku keampunan untuk tidak berbuat salah tetapi kebaikan dan keredhaan Mu juga yang aku harapkan serta masukanlah aku ke dalam golongan hambaMu yang soleh.

* banyakkan menyebut Lahaulawallah quwata'illabilahialililazim - berlindung kepada Allah SWT daripada kecemasa, sesuatu yang ghaib @ perkara-perkara yang kurang menyenangkan.

No comments: